Verliefd

22 oktober 2010 - Brisbane, Australië

Het was gisteren voor ons alletwee liefde op het eerste gezicht, we hebben er uren naar gekeken, en ongeveer 40 of 50 foto’s van genomen ………de koala’s ! Wat een fantastische knuffeldieren, je zou er zo eentje mee naar huis willen nemen. Gisteren zijn we naar de Australian Zoo geweest, inderdaad, die van wijlen Steve Irwin. Eerlijk gezegd hadden we er eigenlijk geen van twee echt hoge verwachtingen van. We hebben inmiddels wel geleerd dat alles hier zo’n beetje de hemel ingeprezen wordt, en het toch niet altijd je-van-het is (of zijn we inmiddels een beetje verwend door al dat reizen)? Eerlijk is eerlijk, de natuur hier is echt schitterend, we rijden de ene prachtige route na de andere, maar zoals al eerder gezegd is alles hier heritage, awardwinning, etc. Misschien waren we bevooroordeeld door het dorpje Landsborough waar het vlakbij ligt, te droevig voor woorden, of de twee armoedige campings die we in de buurt vonden. Bij de eerste hadden we al geen goed gevoel en zijn we er eerst maar even rond gaan lopen om alles te bekijken. Binnen drie minuten zaten we weer in de camper. Geen prettig gevoel erbij, niet echt fris. Toch maar een kilometer of zes terugrijden naar die andere camping. Bij gebrek aan keuze hier maar gelijk opgereden, het zag er allemaal redelijk uit, erg aardig ouder echtpaar achter de receptie, dus voor een nachtje geboekt. Schijn bedriegd, want toen we naar ons plekje reden (die net na het heuveltje uit het zicht lag), bleek dat we de enige camper waren, de rest werd gebruikt door vaste bewoners. En wat voor ! De meest aftandse caravans stonden er, het leek wel een verzamelplek voor de plaatselijke dorpsgekken. We hadden een beetje het gevoel in een Twin Peaks aflevering  terecht gekomen te zijn. Het had ons niet verbaasd als de volgende ochtend ineens een grote rij bomen had gestaan waar eerst de uitgang was, en we het terrein niet meer konden verlaten. Maar goed, nadat Mirjam al snel besloten had voor 1 keer de ochtenddouche maar over te slaan, iets waarvan zij geschokt heeft ontdekt dat campinggangers dat overigens zeer regelmatig blijken te doen, vertrokken we de volgende ochtend naar de dierentuin. Het park is echt mooi en ruim opgezet, maar het was even schrikken dat alle hagedissen/leguanen of hoe ze ook mogen heten niet in een kooi zitten maar gewoon overal los rondlopen. We hebben met name genoten van de kangoeroes en koala’s. Je kunt er gewoon tussendoor lopen, en bijvoorbeeld de kangoeroes zelf eten geven en aaien. Bij de koala’s hadden we geluk dat er eentje een jonkie had, die besloot hiermee aan de wandel te gaan en te gaan eten. Ze slapen namelijk zo’n 20 uur per dag. Jullie begrijpen nu waarom we daar zoveel foto’s van hebben ! Verder hebben we nog enkele typisch Australische dieren bekeken zoals de wombat, tasmaanse duivel, cassowarie en de emu. Maar goed, dat was de dierentuin, maar we hebben natuurlijk de dagen ervoor ook nog andere dingen gedaan.

Na onze vorige blog zijn we vanaf Rockhampton doorgereden naar Hervey Bay, waarmee we officieel het tropische noorden hebben verlaten. En dat merken we. Voor het eerst was alleen een laken te fris om ’s nachts onder te liggen, dus hebben we nu een opengeritste slaapzak erbij gelegd. Ook de zwoele zomeravonden zijn voorbij, zodra het zonnetje ondergaat moeten we nu ook een vest aan. Het is behelpen, haha ! Aan de andere kant zijn we ook van de regen verlost. We hebben al een week blauwe luchten en volop zon, en zodra ie ’s ochtends rond een uur of zes verschijnt is het gelijk  lekker buiten. Het is toch wel prettig om ’s ochtends in je t-shirtje en korte broek buiten te kunnen ontbijten, en je dan al in te moeten smeren omdat je anders verbrand ! Toen we in Hervey Bay aankwamen hebben we voor de volgende dag gelijk een tour geboekt naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld, op 40 minuten varen. Mede omdat het superweer was, was het een leuke dag. We hebben in een grote 4x4 bus over het eiland gecrosst, hebben op twee meter afstand een dingo gezien, en ’s middags anderhalf lekker liggen zonnen bij Lake McKenzie, een groot meer met helder water en heel fijn en wit zand. Rond 6 uur waren we weer terug bij de camper, onderweg hevig getwijfeld of we nog een walewatch zouden doen de volgende dag, maar gezien de hoge kosten van 250 dollar hebben we het maar niet gedaan. Grappig was het wel dat we ’s avonds zaten te eten, en Erik ineens een oud-collega uit Spijkenisse tegenkwam. Jan is hier vier weken aan het rondreizen.

Vanuit Hervey Bay zijn we naar Noosa gegaan, een leuk stadje aan de kust met opnieuw een prachtig strand. Als ze in Nederland dit soort stranden zouden hebben, zouden we er misschien nog wel eens naartoe gaan. En nee Jim, de kans is ook dan nihil dat Mirjam in het water gaat, met het snorkelen was het voor het eerst in waarschijnlijk 20 jaar, en zolang gaat het wel weer duren tot de volgende keer ! Noosa is een leuk stadje om lekker wat rond te kijken, en wordt zo te zien voornamelijk door de meer gefortuneerden bewoond. Wat een huizen staan er, de een nog mooier dan de andere. We hebben een dagje rustig aan gedaan, een paar uurtjes bij het zwembad gelegen, wasje gedaan, wat gelezen. Zoals vakantie hoort te zijn dus….

Na twee nachten Noosa zijn we verder gereden, via de leuke stadjes Eumundi (waar Mirjam haar eerste kerstsouvenier heeft gescoord), Mapleton en Maleny naar de Australian Zoo, en nu staan we sinds gisteren op een camping 12 kilometer boven Brisbane. Vandaag hebben we Brisbane Forest Park bezocht, een groot natuurgebied met veel bos, bergen en dus weer tig bochten, hebben geluncht bij het meer. Op de terugweg echt een mega hagedis gezien, we schatten hem op een metertje, die moet dus al wat jaartjes oud zijn. Nu waarschijnlijk niet meer, want hij kwam onder onze voorwielen. Erik zag ‘m nog wel verder lopen, en we hebben niet echt een grote camper, maar we denken toch niet dat ie het gewicht kon hebben. Daarna naar het uitzichtpunt over de stad, en net een hapje gegeten, een salade gemaakt en wat biefstukjes gebakken. Morgen gaan we een dag naar de stad zelf, en dan vinden we het na drie dagen weer tijd om verder te rijden. Zondag rijden we naar Lamington National Park, en zoeken we een camping aan de kust waarna de staat Queensland er voor ons op zit. We gaan dan naar de staat New South Wales en zullen halverwege volgende week waarschijnlijk in Sydney aankomen. Daar hebben we echt helemaal zin in !

Mir, we hebben je net geprobeerd te mailen, maar dat ging geloof ik niet helemaal goed. Blij dat het met Pat allemaal mee viel.

Tini, heb je nou echt al die jaren gewacht tot wij aan de andere kant van de wereld zitten om op kerstavond weer iets te organiseren ? Klinkt allemaal erg leuk, wij hadden ons direct aangemeld hoor ! Kan je niet een leuke nieuwjaarsborrel of zo doen, we hebben 2 januari nog een lege agenda….

Hans, dat over vd Bom is nou precies de reden waarom wij nu dit soort dingen doen. Stel niets uit tot later is het motto, helaas uit ervaring moeten beseffen.

Bert en Nellie, gefeliciteerd met de verjaardag van Tjeerd.

Campinggangers, kunnen jullie ons uitleggen waarom het campingvolk het niet zo nauw neemt met de persoonlijke hygiëne ? Het is toch best fijn om dagelijks te douchen als het overdag rond de 25 graden is ? Sterker nog, bij iedere temperatuur is dat toch prettig ?

René, over twee maanden zijn we weer thuis, dan moet de helft eraf toch wel gelukt zijn ?

Koos en Ilona, hier moet je in een restaurant eerst uitvinden hoe die werkt. De ene schenkt wel alcohol, bij de ander moet je het zelf meenemen. Soms moet je via de ober je eten aan tafel bestellen, om vervolgens zelf aan de bar je drankjes te moeten bestellen en afhalen. Blijft toch wel vreemd. Hoe was het trouwens met de BMI ?

Collega’s Schiedam, is iedereen al weer op gewicht, of moet Erik nog wat langer weg blijven?

Collega’s Schiedam én Rotterdam, hoe gaat dat straks met die boterletters, kruidnoten en al het andere sinterklaaslekkers ? Krijgen jullie dat wel op zonder ons ?

Goodday mates !

1. yilva:
    23 oktober 2010
    Ach wat een schatjes...ik begrijp de verliefdheid. Ik vind persoonlijk ongeveer 50 fotos van zoiets schattigs een beetje weinig ;-). Het is nu officieel ik wil ook naar Austalie. Jullie hebben het maar goed voor elkaar. Ik heb nog geen cadeau keuze kunnen maken maar heb gelukkig nog wel even de tijd. Liefs Yilva
  2. Ed & Wilma:
    24 oktober 2010
    Gefeliciteerd, alweer een maand getrouwd (time flies). Hebben vanmiddag jullie trouwfilm gezien...harstikke leuk joh! Jullie zijn nog niet op helft en hebben al zoveel gezien, waanzinnig hoor! Nog veel plezier en tot sinas. Ed & Wilma