We zijn in Maleisie !

16 december 2010 - Penang George Town, Maleisië

Als dieven in de nacht hebben we Australië verlaten.  Tenminste, zo voelt het wel een beetje. Na elf weken rondreizen door dit land, stonden we om kwart voor vier ’s nachts buiten te wachten op de taxi die ons naar het vliegveld bracht, voor onze vlucht naar Kuala Lumpur in Maleisië.

Vier dagen eerder  waren we in Alice Springs in het vliegtuig gestapt naar Perth. Ruim drie uur vliegen over een compleet leeg landschap, toch wel fascinerend. Als bonus vlogen we nog over Uluru. In Alice Springs had de temperatuur inmiddels de 40-graden grens bereikt, in Perth was het rond de 30 graden wat toch net wat aangenamer is. We hadden sowieso geluk met het weer, de dagen dat we in Perth waren hadden we niets anders dan zon, terwijl het in andere delen van het land echt heel slecht was. In vijf staten werd de noodtoestand uitgeroepen vanwege de grote overstromingen, met enkele doden als gevolg.

Perth is een leuke stad. Alhoewel er weinig echt bezienswaardigheden zijn hebben we ons prima vermaakt, hebben we zelfs een dag gewinkeld, en verder voornamelijk van terras naar terras gegaan. De laatste dag zijn we naar Fremantle gegaan, een stadje een half uur met de trein van Perth, ligt aan de kust, vol met historische gebouwen, leuke winkeltjes en veel restaurants en terrasjes. Als afsluiter heerlijk uit eten geweest, en toen was het toch echt tijd om de koffers weer  te pakken.  Hoe het kan is een raadsel, maar we hebben toch wat dingen achter moeten laten omdat onze koffers gewoon niet meer dicht konden. En zoveel hebben we toch ook weer niet gekocht !

Is Australië een aanrader ? Zeker weten, we hebben genoten van het reizen door dit land. Maar…… je moet er dan wel de tijd voor nemen. We zouden er niet voor maar vier weken naartoe vliegen. Behalve dat het toch echt wel een eind vliegen is, zijn de afstanden tussen de aanraders behoorlijk groot. Onze aanraders: het Great Barrier Reef,de southern tablelands,  Great Ocean Road, de steden Sydney en Melbourne, de Grampians, en zeker de outback. Zonder dat laatste heb je Australië niet beleefd. Achteraf gezien zouden we misschien sommige stukken overgeslagen hebben, andere stukken toegevoegd. We zouden nog graag het gebied rond Perth willen ontdekken, en de prachtige natuur bij Darwin. En dan natuurlijk ook nog even naar Tasmanie. Dan ben je zeker weer een week of zes zoet.

Met Air Asia vlogen we in vijf-en-half uur naar Maleisie.  We moeten eerlijk bekennen dat onze eerdere (korte) kennismaking met Maleisië, in 2007, ons niet echt goed bevallen is. We zijn toen alleen twee dagen in Kuala Lumpur geweest voor een stopover, en vonden er (behalve de Petronas-towers) helemaal niks aan. Toch besloten om er nog eens naartoe te gaan, en nu voor bijna twee weken in vier verschillende plaatsen.

Na aankomst op het vliegveld hadden we nog net tijd om snel wat te eten, voordat onze bus naar Malacca ging. Weer twee uur verder waren we dan eindelijk op de plek van bestemming. We hadden een goed hotel (echte aanrader Tini) , mooie kamer, leuk zwembad, en het ontbijt was zowel uitgebreid als erg goed. De locatie was ook super, in een paar minuten lopen sta je bij de belangrijkste bezienswaardigheden. En ja, Azië is inmiddels toch “ een beetje thuiskomen”. De geuren, kleuren, het eten, de klammige warmte, zodra we er aankomen voelen we ons gelijk prettig. En Yilva weet wat het nog meer betekent: souvenirs ! Op de een of andere manier worden we in Azië altijd erg hebberig, en ja, op dag twee hebben we al weer wat gescoord. Drie schattige beeldjes waarvan we geen idee hebben waar we dat weer neer moeten zetten. De dagen hebben we besteed door  ’s ochtends lekker wat uurtjes bij het zwembad te liggen, en in de middagen door het stadje te slenteren. Malacca is een stadje met hier en daar nog wat Hollandse overblijfselen, zelfs een molen ontbrak niet. Maar nee, het riep geen gevoel van heimwee op hoor, we vinden het verschrikkelijk dat de vakantie er bijna op zit :(

Na drie nachten Malacca zijn we met een taxi terug naar Kuala Lumpur gegaan, om daar een binnenlandse vlucht van drie kwartier te nemen naar Penang, een eilandje aan de westkust in het noorden van Maleisië. En ja, bij het inchecken moesten we voor het eerst bijbetalen voor overgewicht  van de koffers, terwijl ze bij iedere vlucht lichter worden omdat we telkens spullen zoals boeken achter laten en steeds meer in de handbagage proppen. We mogen 20 kilo per persoon hebben en onze twee koffers wogen samen 41 kilo. Wij vonden het netjes, ze was echter onverbiddelijk; of een  kilo eruit halen, wat echt niet meer in onze handbagage paste, of bijbetalen. Het laatste maar gedaan, omgerekend 4 euro ! Nu toch maar geen souvenirs meer kopen….  Ook in Penang hebben we weer een prettig hotel, en dan voornamelijk omdat we onszelf verwend hadden met een upgrade naar de Clubkamers. Eigenlijk alleen voor de gratis internetverbinding die we dan op onze kamer hebben, maar het houdt ook in dat we in een speciale lounge op onze etage de hele dag gratis koffie/thee/limonade/fruitsappen kunnen drinken, fruit en sandwiches kunnen eten en er van 6 tot 8 ’s avonds geborreld kan worden met een snackje en dan ook onbeperkt alcoholische dranken. We dachten qua hapjes iets van nootjes of zo, maar het bleek een buffetje te zijn met iedere avond wisselende hapjes zoals loempiaatjes, minipizza’s, quiche, vishapjes, gebakjes, sushi, sateetjes, filodeeghapjes, en een uitgebreide kaasplank. We hebben drie avonden zitten smullen !

Penang heeft ons aangenaam verrast. Eigenlijk hadden we verwacht dat het een echt “ vakantie” eiland zou zijn, in de zin dat het vol met toeristen zou zitten, maar dat valt best wel mee. In het vliegtuig hier naartoe waren we al de enige westerlingen, en ook hier zien we er niet echt veel. Dat zal misschien ook komen omdat we hebben gekozen voor een hotel in Georgetown in plaats van een strandhotel. En gelukkig maar, vanuit ons hotel staan we gelijk midden in het drukke Aziatische leven dat we zo leuk vinden. Penang blijkt veel mooie historische gebouwen te hebben, een groot deel van Georgetown staat op de werelderfgoedlijst. We hebben gisteren de hele dag door de stad geslenterd, en natuurlijk weer tig foto’s gemaakt. Vandaag hebben we het lekker rustig aan gedaan, begonnen de dag met een paar uurtjes zwembad en zijn begin van de avond de stad nog even ingegaan. Na drie nachten Penang is het morgen dan weer tijd om verder te gaan, dan vliegen we in een half uurtje naar het eilandje Langkawi. Daar hebben we onszelf verwend met een (volgens de recenties) superhotel gelijk aan het strand, waar we zes nachten zullen blijven. Daarna vliegen we terug naar Kuala Lumpur waar we anderhalve dag zijn voordat we uiteindelijk echt terug (moeten) vliegen naar Amsterdam. Een vreselijk vooruitzicht ! Maar eerst nog een week genieten hier van het mooie weer en het lekkere eten, en intussen hopen dat het op Schiphol zo hard gaat sneeuwen dat er voorlopig niet geland kan worden :)

Vandaag vonden we in onze mailbox ook een kort trouwfilmpje die Koos alvast als voorproefje voor ons gemaakt heeft. Helemaal geweldig, super om te zien, en nu zijn we zeker benieuwd naar de rest. Het lijkt al weer tijden geleden, maar het is morgen pas 12 weken. We hopen dat het met Koos en Ilona inmiddels beter gaat, maar vragen ons nu wel af (aangezien Koos blijkbaar druk bezig is geweest met het maken van ons filmpje) hoe lang Ilona erover heeft gedaan om de kerstboom op te tuigen met haar gebroken pols :) ?

We feliciteren alsnog Jan met z’n 40e verjaardag, het zal wel rumoerig geweest zijn in het hofje.

We wensen Eef en Tini en de rest van onze vrienden heel veel plezier op kerstavond. We vinden het zó jammer dat we er niet bij kunnen zijn…….

We hopen dat Hans de avond voor aankomst onze verwarming van de vakantiestand wil halen en de temperatuur alvast op 18 graden wil zetten (gebruiksaanwijzing ligt in linkerla dressoir)

Marianne, kan het nieuwjaarsontbijt niet een uurtje later ? Da’s wel erg vroeg voor iemand die 3,5 maand niet gewerkt heeft hoor :)

Team Zuid, hebben wij een nieuwjaarsborrel ?

En verder wensen we iedereen alvast hele gezellige kerstdagen !

Groeten van ons uit een heerlijk Maleisië

1. HannaH:
    17 december 2010
    .....ja, we hebben een nieuwjaarsborrel op 3-1. Ben je er dan wel? Ik niet want ik heb een nieuwjaarsborrel + 10 jarig bestaan van HageStaete.
    Team Zuid
  2. Hester Keukens:
    17 december 2010
    Hey luitjes! Nu lekker van het mooie weer aan het genieten begrijp ik wel! Wat zal het jullie tegenvallen als jullie weer terug zijn. Ik heb net weer 2 uur sneeuw staan scheppen....
    Geniet er nog maar even van!
    Groetjes, Hester
  3. ursula:
    Hallo vakantiegangers,
    We hebben weer genoten van jullie reisverslag.
    Geniet nog even van de laatste dagen zon.
    Hoop dat jullie een winterjas bij de hand hebben, handschoenen en muts !!
    Chaos op de weg vanmorgen en FILE !!!!!!!!!!!!!!!
    Bussen gingen weer terug naar de remise.
    Het zal wel weer een lange avondspits worden en de nodige vakantiegangers naar de wintersport.
    We wensen jullie een goeie reis naar huis en nu nog lekker genieten.
    gr. Hennie en Urs
  4. Hans en Carin:
    17 december 2010
    Met belangstelling jullie verslagen gelezen.Helaas gezien het aantal jonge mensen wat maar maanden op vakantie gaat en geen belasting overmaakt.Hebben wij parlementair besloten dat iedereen onder de 50 jaar de eerst komende jaren blijft werken 2 weken vakantie per jaar is maximaal.Een uitzondering maken wij voor 55 plus deze groep mensen mag de eerst komende jaren doorlopend op vakantie.Tenslotte een waarschuwing van Piet Paulusma sneeuwschoenen meenemen vanaf Schiphol tot Hellevoetsluis zijn de langlauf condities uitstekend.
  5. Jim:
    18 december 2010
    Als aanvulling op de reactie van mijn maat Mark wil ik nog even melden dat de inburgeringscursus voor jullie klaar ligt. De eerste woorden van de cursus zijn: koud, glad, sneeuw, ijzel,donker,somber, druk,vertraging, file, vierkante wielen,avondspits en hoersoebsiet. Kortom, het is hier weer geweldig! Gelukkig ook "goede berichten" eerste palen Oud-Beijerland gepenetreerd en Geuzenhof vertraagd.
    Tot over twee weken alweer!
  6. I. Bellini:
    17 november 2011
    Na jullie verslag te hebben gelezen rest mij alleen nog maar flink door te sparen om over een jaar of 2 samen met mijn lief een soortgelijke reis te maken! Ik ben erg geinspireerd geraakt om die kant van de aardbol te bezoeken en jullie leuke verslag heeft zeker daaraan bijgedragen.