Time flies.......

16 oktober 2010 - Rockhampton, Australië

Wat vliegt de tijd toch, ook als je langer tijd op vakantie bent. In de laatste blog stonden we op het punt te vertrekken richting de Whitsundays,nu zitten we al weer een paar honderd kilometer zuidelijker. In totaal hebben we al ruim 2200 kilometer gereden, maar hebben we zeker niet het gevoel dat we alleen maar aan het rijden zijn.  In tegendeel, we blijven vaak meerdere nachten op een camping staan. Bovendien vinden we het in dit soort gebieden leuk om te rijden, je komt door prachtige en afwisselende landschappen, komt af en toe eens een andere auto tegen, rijdt dan weer door een gehucht van vier huizen en een tankstation, en stopt eens om wat te eten en drinken (want dat is toch wel het voordeel van een camper).

In Airlie Beach bleven we drie nachten, en bekeken de snorkelmogelijkheden.  Mirjam is vorige week in Port Douglas niet mee gegaan vanwege het weer (terwijl het achteraf een schitterende dag was), en omdat dit toch zo’n beetje de laatste kans is om naar het Great Barrier Reef te gaan, besluiten we ondanks de weersvoorspelling toch te gaan en boeken voor twee dagen later. De volgende dag hebben we wat rondgereden en het stadje bekeken. En ja, hier vonden we onverwachts dé didgereedoo ! Even behoorlijk getwijfeld over de kosten, maar toch besloten hem te kopen. We hebben er al tig bekeken, maar deze vinden we toch wel erg mooi. Als het goed is is ie nu onderweg naar Nederland, hopen maar dat alles goed gaat. Dus Hans en Carin, het pakket wat bij jullie bezorgd wordt, is geen cadeautje voor jullie hoor !

Na een handjevol pillen tegen zeeziekte gingen we een dag later rond 8.00 uur aan boord, waar de eerste mededeling was: het is een ruwe zee en er gaan mensen ziek worden. En inderdaad, het ging behoorlijk tekeer (vooral de terugweg) maar de tabletten deden hun werk. Eenmaal aangekomen op de snorkelplek bleek dat de golven behoorlijk hoog waren. We zaten 100 kilometer van de kust op open zee, en hadden qua golven nogal last van een storm bij Brisbane. Het idee wat Mirjam had van rustig dobberend het koraalrif bekijken, pakte in de praktijk toch heel anders uit. Ze heeft het daarom al snel bekeken,trekt ‘r strakke pakje weer uit en bekijkt de boel via een glasbodemboot, waarmee je een stuk verder het rif op kunt en net zo goed (of misschien zelfs beter) alles kunt bekijken. Erik is niet uit het water te slaan, die vindt het helemaal geweldig. Behalve de ruwe zee is het verder merkwaardig genoeg prachtig weer. We hebben de hele dag een heerlijke zon en door het windje voelt het niet te warm ondanks dat het ruim 30 graden is. Als we aan het einde van de dag terug varen, wordt het weer bewolkt zodra we de kust naderen. ’s Avonds horen we dat het in het stadje en de eilandjes voor de kust de hele dag geregend heeft, dus hebben we de goeie keus gemaakt door te gaan snorkelen.

Vanuit Airlie Beach wilden we graag naar Eungella National Park, wat erg mooi schijnt te zijn. Helaas, hoe verder we de bergen in komen, hoe meer bewolking en regen waardoor de vele bochten met 12% helling niet echt veilig meer zijn om te rijden.  We besluiten om te keren en weer terug naar de kust te rijden, en jawel, na een half uurtje rijden is het weer droog en valt er de rest van de dag geen druppel meer. We zoeken een camping in Mackay, liggen ’s middags een paar uurtjes bij het zwembad en gaan ’s avonds lekker uit eten (de steak was echt heerlijk, maar hoe blij iemand kan zijn met aardappelpuree, net een cadeautje). De volgende ochtend zijn we doorgereden naar Rockhampton, de stad op de grens van de Steenbokskeerkring, waar we nu twee dagen zijn. We hebben een mooie scenic drive naar Yeppoon en Emu Park gedaan ( twee leuke kustdorpjes), zijn Mount Archer opgereden,  en hebben onze voorraad boodschappen weer aangevuld. Vandaag rijden we verder naar Hervey Bay, het vertrekpunt voor een tocht naar Fraser Island, het eiland met de dingo’s. Er zijn daar geen wegen, dus alleen toegankelijk met een 4x4. We moeten dus op zoek naar een leuke tour. De weersverwachtingen zijn goed; temperatuur nog steeds warm, maar in plaats van donkere luchten zullen we meer zon en blauwe luchten gaan zien, wel leuk voor de afwisseling !

Behalve dat het weer aardig van slag is, breekt ook de Australische dollarkoers records, helaas niet in ons voordeel. We zagen de koers de laatste maanden al tientallen centen per euro zakken, en dat zet zich alleen maar door.  Eerlijk gezegd hebben we ons vooraf niet echt bezig gehouden hoe de economie in Australie is, maar het lijkt niet echt goed te gaan. Als we door een dorp of stadje rijden zien we een groot deel van de huizen te koop staan. Verder zien we veel bedrijfs- en winkelpanden leeg staan, en zijn woningen en gebouwen vaak  slecht onderhouden alhoewel dat laatste nou niet bepaald van de laatste tijd lijkt te zijn. Aan de meeste woningen is al jaren niets meer gedaan. Misschien geven de mensen er hier gewoon minder om, dat kan natuurlijk ook.

Wat vinden we na ongeveer drie weken ? We hebben het geweldig naar ons zin, en zijn eigenlijk verbaasd dat er al weer zoveel tijd voorbij is. Gelukkig is er nog genoeg tijd te gaan, en nog zoveel te zien en te beleven. Maar we zorgen ook voor voldoende ontspanning tussendoor, het is tenslotte toch vakantie.

Over vakantie gesproken, we lezen dat iedereen weer volop plannen aan het maken is. Jarl, helemaal leuk dat je in november naar Thailand en Cambodja gaat. Vooral Cambodja heeft op ons echt zoveel indruk gemaakt, we denken dat je het helemaal  geweldig gaat vinden. En Yilva, jij bent er al geweest, dus ga je nu toch zeker wel ergens anders naartoe ? India vinden we wel weer het andere uiterste, maar oké, ieder zijn eigen droom haha. En natuurlijk zijn we benieuwd wat je vakantiekeuze uiteindelijk gaat worden, maar we doelden eigenlijk op je keuze van je “cadeau” opties….  Jan en Jackie: naar wat voor tips voor Thailand zijn jullie op zoek ? Ron en Wil, een jaar rondgereisd in Australië ? Jeetje, we denken niet dat we zo lang van huis zouden willen. Mocht je nog tips hebben, dan horen we ze graag. Onze route loopt grofweg nog langs Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide en Alice Springs (en dan niet alleen langs de kust maar ook stukken binnenland), waarna we nog vier dagen in Perth zijn. Hester, hadden jullie niet het plan om volgend jaar naar Bhutan te gaan ? Of is dat al weer veranderd ? Cleeginnetje; cryptisch maar natuurlijk begrijp ik je. En met wie “deli” je nou ? Info voor Carlijn: als je perse wilt kamperen: we zien hier veel auto’s die een stuk goedkoper zijn dan een campertje, maar waar je wel in kan slapen en die o.a. een koelkastje en spoelbakje hebben. Google op jucy rental Australia en Spaceship Australia.

Bye bye from Australia !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans en Carin:
    17 oktober 2010
    De beste swim suite om haaien aan te trekken blijft een rode kleur in plaats van zwart.Het wordt aanbevolen een rustige zee te kiezen zeker geen 100 kilometer uit de kust. 50 blijft voldoende met een luide plons over boord te springen.Het beste is om vooraf geen tabletten te nemen tegen zee ziekte.Haaien schijnen het geluid van een digaradoo onder water te waarderen.Er zijn berichten dat bepaalde concerten meer dan 200 haaien aan trokken. Blijf het vooral proberen.
  2. Martine:
    20 oktober 2010
    Dag lieve luitjes,

Hier nog een berichtje uit Heenvliet. De herfst is nu echt begonnen. De temperatuur komt niet meer boven de 10 graden uit en het regent veel! (zover Piet P.)

Ons weekendje moet nog komen (over 2 weken) gaan we naar dat clownsdorp - durf nu de naam niet meer te noemen op jullie site..

Verder alles zijn gangetje; Geen schokkend boulevard nieuws. Expeditie Robbinson is nog in volle gang (weet niet of je het volgde?) maar het is een groot Belgisch pact geworden. Dennis en van Lottum zijn eruit gestapt.

Verder zijn we bezig met iets voor kerstavond.Tja jullie gaan weer een geweldige avond missen... maar ja als ik kon kiezen;
    Het wordt een etentje (waarbij iedereen iets moet meenemen) met een spelelement; Gebaseerd op een bekend tv programma. We zullen 2 teams maken die tegen elkaar moeten strijden en de raarste opdrachten zullen moeten gaan doen. Eef en ik hebben al heel veel voorpret! Er is alleen nog niemand die zich heeft aangemeld....

Het is nu herfstvakantie, ook ik hoef deze week niet meer te werken dus wij genieten van wat luie ochtendjes.
    Veel tijd om op jullie site te vertoeven!!

xxx
    tini
  3. Rob en Marianne:
    20 oktober 2010
    Hallo,

Het zweten valt nog wel mee hoor .We laten gewoon alles voor je liggen tot je terug kom.
    Nee hoor alles gaat goed hier best wel rustig. Super om daar te zijn. Hier bereiken de fase om met donker naar het werk te gaan en met donder weer thuis komen. Dus blijf daar maar lekker.
  4. Hans en Carin:
    21 oktober 2010
    niet zo'n leuk bericht las van de week in de krant dat jaap van de bom is overleden.volgens de advertentie was hij ongeneeslijk ziek anyhow de ctrematie is overmorgen zaterdag as.hij werd 62 jaar
  5. ursula:
    22 oktober 2010
    Net jullie verslag gelezen, geweldige tijd hebben jullie daar.
    Hebben jullie het nieuws al gehoord van de ingestorte B-Tower???? in Rotjeknor???
    Natuurlijk een grote ravage, 5 zwaargewonden.
    Ben blij dat ik bij Dorc werk.
    Nu vrijdagmiddag en het weekend begonnen (natuurlijk regen !!) Dunja heeft volop genoten van haar herfstvakantie en is moe van alle uitstapjes.
    In Geervliet een drukte van jawelste, grote tenten bij de voetbal en kerk vanwege v.d. Bom
    Jullie hebben gelijk, geniet er nu maar van !!
    groetjes.
  6. Ilona Deltenre:
    25 oktober 2010
    Hallo vakantievierders,
    Leuk om weer wat te lezen. Hebben jullie nog een leuke dag gehad toen jullie precies 1 maand getrouwd waren, zeker wel even teruggedacht aan die leuke dag?
    Fantastisch gewoon om zo in de natuur rond te banjeren met al die skippy's en koala's. Toch wel gemeen van Erik om zo maar over een hagedis te rijden, je kon toch zeker wel even afremmen of stond je in de file?
    Zaterdagavond zijn we naar We will rock you geweest in Utrecht, lekkere muziek van Queen dus we konden gezellig mee-galmen.
    Vandaag naar de gezondheidsdag in het ziekenhuis geweest, niet te geloven maar mijn BMI is prima, zelfs de extra kilootjes was geen bezwaar, dus wat zeuren we toch altijd, niets aan de hand.
    Ik heb wel de fietsproef afgeslagen, zag dat niet echt zitten met al die jonge gasten, een beetje voor joker zitten.
    Nou tot de volgende mail maar weer, geniet er nog van.
    Liefs van Koos en Ilona
  7. Hans en Carin:
    31 oktober 2010
    ps zijn aan het na denken over wat voor feest accepteer alleen geen dubbele afspraken iedereen is ook zo druk druk druk