Melbourne en Great Ocean Road

18 november 2010 - Port Fairy, Australië

Sneller dan normaal alweer een volgende blog, maar we hebben voor ons gevoel ook zoveel gezien ! En bovendien vertrekken we morgen naar een natuurgebied waar we waarschijnlijk een paar dagen niet kunnen internetten.

Na onze “ valse” start in Melbourne in de tandkliniek, hebben we er nog twee superleuke dagen gehad. Gelukkig was het weer ook weer eens niet wat voorspeld was, er was regen voorspeld maar het was beide dagen droog. Wat een leuke stad is Melbourne, naar onze mening  overtreft het Sydney. Natuurlijk, Sydney heeft zijn iconen als Harbour Bridge en Opera House, en is zeker de moeite waard, maar bestaat ook voor een groot deel uit het zakenleven. Melbourne vonden we meer een stad waar echt geleefd wordt, allemaal leuke wijken met hun eigen sfeer. Goed toegankelijk, o.a. door gratis bus- en tramvervoer in het centrumdeel. Veel jongeren ook door de universiteiten, wat het ook levendig maakt. Kortom, wij vinden het een aanrader.  In de stad is al goed te merken dat de kerst in aantocht is, de straten en vooral de warenhuizen zijn versierd. Mirjam dus in haar nopjes, want zoals de meesten weten is ze dol op de kerstsfeer. Het is inmiddels een gewoonte geworden in elk vakantieland een kerstsouvenier te kopen, en nu heeft ze eindelijk haar eerste Jim Shore kerstman te pakken !

Na Melbourne ging de reis verder naar de Great Ocean Road, iets waar we erg naar uit gekeken hadden. We reden via  de stad Geelong, waar we niet veel aan vonden, naar het stadje Torquay, waar de GOR echt begint.  Daar eerst lekker gelunch met crêpes, een gerecht dat we veel tegen komen in allerlei varianten van zoet en hartig. Het weer was deze eerste dag redelijk, droog, graadje of 18 maar wel wat  bewolkt. Vanaf het moment dat we aan de route gingen beginnen, was het prachtig. Een mooie kustroute met prachtige uitzichten. Vooraf hadden we een camping uitgezocht waarvan bekend is dat er regelmatig koala’s gezien worden, dus daar moesten we natuurlijk naartoe. Zodra we het campertje hadden neergezet gelijk met de camera’s op pad, en ja hoor, al snel zagen we de eerste koala’s in de bomen. We hadden ze natuurlijk eerder gezien in de dierentuin, maar het is toch wel erg apart om ze in het wild rondom je te zien. Aangezien het hier lente is, waren er ook weer een paar met kleintjes bij, zo schattig. Verder zat de camping vol met de meest prachtig gekleurde parkieten en papegaaien. Nou hadden we eerder al ontdekt dat vogels behoorlijk veel herrie kunnen maken, maar we weten nu ook dat koala’s dat kunnen. Het lijkt wel een soort apengebrul waarvan je echt verbaasd bent dat het uit zo’n lief bolletje komt.

De volgende ochtend werden we wakker met een heerlijk zonnetje en blauwe lucht. Het perfecte weer voor onze tweede dag op de GOR, aangezien we deze dag het mooiste deel zouden rijden. En we hebben genoten ! Oké, er stond aardig wat wind, maar voor de rest was het echt perfect. We zijn eerst door Cape Otway gereden, een prachtig natuurgebied waar vooral veel eucalyptusbomen staan. Er waar die zijn, zijn vaak ook koala’s. En ja hoor,  je kan je auto echt wel om de paar meter aan de kant zetten, we hebben er tientallen gezien. Dit keer hebben we de camera’s in de auto laten liggen en gewoon staan te genieten, maar niet getreurd familie en vrienden, we hebben inmiddels al een avondvullende video met koalabeelden. Voor de lange winteravonden……………. Hierna zijn we doorgereden en kwamen we bij de Twelf Apostels aan (waarvan er een paar jaar geleden eentje ingestort is). Het is bijzonder. Wat een mooi stukje natuurschoon ! Dit keer was het erg lastig om het aantal foto’s voor de blog binnen de perken te houden. Tot nu toe één van de mooiste stukjes Australië. ’s Avonds overnacht in Port Campbell, werkelijk weer een dorp van niks, waar we zelfs geen fatsoenlijk stukje vlees konden bemachtigen. Gelukkig hebben we voor noodgevallen altijd een blik hotdogs in de kast.

Vanmorgen toen we weer verder reden was het weer opeens omgeslagen naar zware bewolking, harde wind en brrrrr-temperaturen, en begon het na tien minuten ook nog eens te regenen. Jammer, want we hadden nog twee uitkijkpunten te gaan. Daarna gaat de Great Ocean Road om merkwaardige reden niet verder langs de kust, maar een heel stuk het binnenland in. Ook mooi, maar toch anders. Tegen de middag klaarde het weer op en kwam er zelfs een zonnetje. We zijn nog naar Tower Hill geweest, een natuurpark zo’n tien minuten van onze volgende camping vandaan, waarvan er gezegd werd dat er veel dieren te zien zijn. Nou wordt hier wel vaker iets beweerd dat niet helemaal klopt, maar verdomd, ze hadden gelijk. We hadden de camper geparkeerd om even een broodje te eten, stapten uit, en zagen de eerste koala’s al hun dutje doen. Op weg naar het visitorscentrum zagen we een stuk of tien emu’s. Voor het eerst dat we die in het wild zagen, en dat is toch ook wel indrukwekkend. Het zijn nogal forse vogels (en smakelijk ook trouwens). We hadden een wandeling uitgezocht over boardwalks door een soort moerasgebied. Bij het begin van de wandeling stond een waarschuwingsbord: let op, in dit gebied leven slangen. Voor Mirjam al reden om twijfels te hebben om verder te gaan, maar Erik zei “ ach, ze zetten overal waarschuwingsborden en nooit zien we wat. Da’s ook weer waar, dus maar verder gelopen. Erik omhoog kijkend op zoek naar koala’s, Mirjam angstig naar beneden op de uitkijk voor slangen. En ja………….daar lag er één op een halve meter naast de boardwalk. Tsja, het was geen python of zo, maar kleine slangetjes kunnen ook gevaarlijk zijn dus we waren toch wel onder de indruk. Een paar weken geleden hebben we ook een slang gezien, maar dat was vanuit de auto. Toch anders dan dat ie net naast je voeten ligt.  Snel een foto van gemaakt, en weer verder gelopen. Op de een of andere manier loop je toch wat minder op je gemak. En wat denk je, na een meter of honder ziet Erik er nog één. Toch nog maar weer wat sneller gaan lopen. Na Tower Hill zijn we naar onze camping in Port Fairy gereden, hebben een Thaise curry gemaakt, waren verrast dat dit al de tweede camping op rij is waar ze wifi hebben, dus de rest van de avond besteed aan onze blog.

De komende week gaan we eerst weer het binnenland in naar de Grampians, een groot natuurgebied, en daarna weer terug naar de kust, naar de stad Adelaide. Kortom, weer veel te zien en te beleven.

Goodday mates !

1. yilva:
    21 november 2010
    Hi mates, vanzelf sprekend hou ik mij warm aanbevolen voor de film vol schattige koala's. Jarl is donderdag vertrokken en wij hebben al berichten ontvangen van drinken met de locals in Bangkok. Hij is gisteren aangekomen in Phnom phen na een trein reis (derde klas) van 10 uur!! Dus jullie kleine camper is zo gek nog niet hahaha. Liefs Yilva
  2. Marianne:
    25 november 2010
    Even een berichtje tussendoor.
    De nieuwe Bollema is vanmorgen om 8.15 uur geboren. Ze heet Lieneke en het hele gezin is bij de geboorte aanwezig geweest... We hebben al een foto mogen zien en het is een schatje! Lijkt dus totaal niet op dr vader!! Hahaha!

Groetjes!!