Een derde zit er op !

31 oktober 2010 - Sydney, Australië

Alweer ruim een week geleden sinds de laatste blog, dus de hoogste tijd voor een update. Het klinkt erg, maar we moeten af en toe gewoon in ons dagelijkse reisverslag (die we voor onszelf bijhouden) nakijken wanneer we waar zijn geweest en wat we hebben gedaan. De dagen en data gooien we door elkaar, en als er aan ons gevraagd wordt hoe lang we onderweg zijn moeten we soms flink nadenken.  Voor de statistieken: we zitten nu op dag 36 vanaf vertrek, waarvan 33 met de camper onderweg en voor diegene die echt van de cijfertjes houdt; op dag 91 landen we weer op Schiphol. We hebben er dus al ruim een derde op zitten. Gaat het ons al vervelen ?  NEE ! Daar kunnen we kort en snel op antwoorden. Het is zoals we hadden gehoopt; wel een globale planning, maar ’s avonds bedenken we waar we de volgende dag zin in hebben. Een luxe die je met een “ gewone”  vakantie toch niet hebt. Missen we dan niks ? Jawel, en dan gaat het soms om onverwachte dingen. Zo waren we als een kind zo blij toen we een dag naar Brisbane gingen, de eerste echte stad waar we waren, en terrasjes vonden. Dat begrip kennen ze buiten de grote steden niet echt, en dat is nou net wat voor ons synoniem  staat voor mooi weer, ontspanning, vakantie, etc. Thuis grijpen we ook elke gelegenheid aan, en rijden we in de weekenden “ even” vanaf huis naar Rotterdam om daar op een terras neer te ploffen. Dat is hier dus behelpen maar vandaag was het weer zover, we waren in de volgende stad namelijk Newcastle, waar we op een terrasje langs de haven heerlijk geluncht hebben. Daar moeten we dan op teren tot de volgende gelegenheid. Gelukkig zijn we binnenkort een paar dagen in Sydney ! Verder missen we praktische dingen zoals een goed matras, wc papier dat niet verpulverd zodra je het beetpakt, de eigen vertrouwde boodschappen zoals echt lekker donkerbruin brood. En ja, natuurlijk ook de gezellige avondjes met vrienden, maar die gaan gewoon weer komen als we terug zijn.  Intussen genieten we hier van de lente, bloemen en planten in bloei, al sinds we hier zijn geen schoenen meer aan maar alleen slippertjes, en de lange broeken nog steeds ongebruikt op de stapel !

De stad Brisbane was zoals gezegd een verademing. We zijn dol op stedentrips, en hebben een gebouwentic, dus dat is wel aan ons besteed. Het is een vreemde mengeling van oude en moderne gebouwen, maar op de een of andere manier werkt het allemaal wel. De dag na Brisbane zijn we via Lamington National Park naar Tweeds Head gereden. Een lange rit, waarvan weer veel door bergen, steile smalle wegen, veel bomen. Dat hebben we nu wel een beetje gezien. Het is een mooi park, maar op een gegeven moment gaan sommige natuurgebieden toch wel op elkaar lijken. Door het passeren van de staatsgrens naar New South Wales belandden we opeens in de zomertijd, dus de klok een uur vooruit. Twee voordelen, het blijkt langer licht, en we worden nu ’s ochtends pas om 7 uur wakker in plaats van 6 uur(!) De volgende dag zijn we naar Byron Bay gereden, het stadje op het oostelijkste punt van Australië. Overal lees je dat daar nog een “ hippie”  sfeer hangt, wij vonden dat wel mee vallen. Oke, er waren nog wat zweverige winkeltjes met wat  wierook, flowerpower kleding, massages en tarotkaarten, en af en toe liep er ook een verdwaalde  60-plusser rond die nog in de sixties was blijven hangen, maar wij vonden het vergane glorie. Hierna hebben we twee dagen op een camping in Coffs Harbour gestaan, een stadje met een relaxte sfeer, wat lekkere restaurantjes, en een goed zwembad op de camping dus tijd voor een dagje luieren. Pas tegen het vertrek kwamen we erachter dat er ook gratis internet was, wat niet meer voorgekomen is sinds onze eerste drie campings. Sinds die tijd moeten we iedere keer naar macdonalds, dus als jullie ons straks niet meer herkennen………we did it al for you, hahaha ! We hebben ontdekt dat de donuts en bananabread bij MacCafe echt heerlijk zijn, met als toetje het softijs. Omdat internet bij de Mac tergend langzaam is kijken we nooit naar nieuwssites, nu op deze camping dus wel even gedaan. Echt vrolijk wordt je er niet van; zo zagen we inderdaad het ingestorte gebouw bij de Bijenkorf,de nodige schietpartijen in R’dam,  lazen we tot onze verbazing dat er blijkbaar iemand sex wilde met dartkoning Barney en erger nog, dat iemand dat ook nog wilde filmen, en laten we het over de klucht genaamd Feyenoord maar helemaal niet hebben !

We vinden het vervelend voor jullie om te moeten zeggen, maar het is hier echt prachtig weer. We hebben besloten ons weinig meer aan te trekken van de weersberichten, die slaan nergens op. Praktisch elke dag horen we dat het gaat regenen, soms gooien we daarvoor onze route om, en vervolgens is er in tien dagen 1 x een bui gevallen en dan gelukkig ook nog ’s nachts. Omdat het vandaag heet was voorspellen ze voor de komende twee dagen weer verfrissende regenbuien, dus we hebben zekerheidshalve maar alvast wat musea in Sydney uitgezocht. Tot nu toe hebben we overdag 1 x een vest aan moeten trekken, toen we hoger in de bergen waren met mist en maar 18 graden. Gelukkig kon ie weer uit zodra we weer in het dal waren.

Gisteren hebben we rondgereden door Hunter Valley, een bekend wijngebied. Behalve heel veel wijnboeren hadden ze ook nog andere lekkernijen, zoals enkele chocolade- en kaaswinkeltjes. Wij naar binnen, want we zijn al weken op zoek naar een lekker stukje roquefort. Vinden we die eindelijk, kost die omgerekend ruim 11 euro per ons ! Dat gaat zelfs ons wel wat te ver. Wel heerlijke frambozen in witte chocola gekocht. Hadden we vorige keer een hagedis onder de voorwielen, nou stak er opeens een kangoeroe over. Gelukkig reden we langzaam omdat Mirjam aan het filmen was, en opeens springt er een meter of vijf voor de auto een aardig grote kangoeroe de weg op. Toch raar om te zien. We hebben de afgelopen dagen al wel twee keer eerder kangoeroe’s in het wild gezien, maar voor je auto is toch weer anders. Wat dieren betreft; we zien ze regelmatig. Zo zagen we vanaf de kust een walvis en dolfijnen, en hebben we vanuit de auto een grote slang gezien. Eng was ook wel het moment toen we over een hangbrug door een bosgebied liepen, Mirjam haar hand op het touw wilde leggen en daar uit haar ooghoek iets op zag zitten. Het was een nogal opvallende spin en ze kon nog net haar hand terug trekken. Op internet nagekeken wat het was, en het blijkt een nogal giftige spin te zijn, zwart met een rode rug (vandaar dat ie opviel). Volgens de site die wij lazen kan je serieuze pijn en klachten na zo’n beet krijgen. Alsof we nog niet neurotisch genoeg waren……..

Zometeen zoeken we een camping bij Sydney, waarvandaan we makkelijk met het openbaar vervoer naar de stad kunnen. De planning is dat we eerst twee dagen Sydney gaan bekijken, daarna rijden we als afwisseling voor twee of drie nachten naar de Blue Mountains, een mooi natuurgebied met leuke dorpjes, om vervolgens nog een dagje Sydney te doen. De verwachtingen zijn hoog voor de komende week !

Nou, we hebben jullie weer even bijgepraat van onze belevenissen, als jullie leuke dingen mee maken vinden we dat natuurlijk ook leuk te horen

Carin, heb je de gegevens van onze trouwband nog nodig voor dat feest volgend jaar als Hans 60 wordt ?

Is het Hans al gelukt een deuntje te blazen op onze didgereedoo ?

En natuurlijk vinden we het fijn om te horen dat Ed en Wilma onze trouwvideo erg leuk vonden, maar zijn wel een tikkie jaloers. We hebben ‘m zelf nog niet gezien en zijn heeeeeel nieuwsgierig. Staat voor 2e kerstdag op de planning (met een bord zuurkool op schoot) !

Jim, vandaag is het Halloween, dus topdrukte voor de euca’s. Doe daarom maandag rustig aan met die twee daar, laat ze weer even bij komen. Mijn feestbezem staat al opgepoetst voor vanavond !

Mir, heb je voor volgend jaar je vakantie al geboekt ? Met een leuke B&B voor ons in de buurt ?

Bianca, hoe was jouw vakantie ? En voor januari ook al weer geboekt ? En Rob, jij zit vast af te tellen tot de jouwe ?

Koos en Ilona, helaas zaten we op de dag dat we een maand getrouwd waren in een gehucht waar geen fatsoenlijk restaurant zat, maar twee dagen later hebben we de schade ingehaald ! We gaan er maar een maandelijkse traditie van maken…..

Groetjes, en weer tot over een week of zo.

1. Hans en Carin:
    31 oktober 2010
    nou hier dan een bericht van mij heb hier voor eerst hans weg moeten slaan.met het huis gaat het goed er zijn pas twee planten dood.deurbel ligt op het aanrecht.recklamensticker werkt goed trouwjurk nog steeds niet klaar heb gevraagd hoeveel nichtjes er in gaan trouwen. diggeredoo voor de derde keer aangeboden kwamen steeds als we niet thuis waren dus toch maar een keer voor thuis gebleven ander werd het retour verzonden mooi ding niet beschadigd.
  2. Hester Keukens:
    31 oktober 2010
    Time flies enz.enz. Alweer ruim een maand verstreken! Ik geniet volop van jullie verhalen. We weten nog steeds niet wat we volgend jaar gaan doen, maar Voor Australie willen we toch ook iets meer tijd uittrekken dan een gewone vakantie, dus dat zal m volgend jaar niet worden.
    Hier is het echt herfstig prutweer, dus het is goed om te lezen dat jullie zulk goed weer hebben. Ik verlang nu al weer naar de zomer! Jullie hebben toch wel nog een lekkere wijnproeverij daar gedaan of niet?
    Groetjes en veel fun!
    Hester
  3. Bianca:
    1 november 2010
    Wat hebben jullie een leuke tijd! En ok, er zit al een derde op, maar jullie hebben nog twee derde te gaan! Helaas hebben wij geen slippertjes weer.... Vanochtend was het erg mistig en de winterjas heb ik ook al twee weken aan. Turkije was heerlijk! Lekker weer, autotje gehuurd en veel gezien. En het grote voordeel van een all-inclusieve hotel; je kunt de hele dag door lekker eten! hihihi
    groetjes, Bianca