Tropisch Australie

3 oktober 2010 - Port Douglas, Australië

Inmiddels is het al een week geleden dat we uit Nederland vertrokken zijn, maar gevoelsmatig lijkt het veel langer. We beginnen langzaam onze routine van het kamperen te ontdekken, en er aan te wennen dat we echt niet alle dagen meer buiten de deur kunnen eten. Want dat is natuurlijk wat we van een “ gewone “ vakantie gewend zijn. ’s Ochtends altijd een uitgebreid buffet, en voor de lunch en diner zoek je een lekker restaurant op. Dat is hier niet te doen. Niet alleen omdat je in het donker niet meer mag rijden (en donker wordt het al om 18.00 uur), maar ook omdat we anders failliet gaan. We hebben nu in 6 dagen Australië al meer uitgegeven dan we in drie weken Thailand doen, en ons geschatte weekbudget al fors overschreden.  Dus gisteren braaf worstjes op de bbq gegooid, en een salade erbij gemaakt.  Gelukkig is het hier op de campings goed geregeld. Er zijn algemene keukens met bbq’s, fornuizen, magnetron etc die je kunt gebruiken, zodat je niet in de camper zelf hoeft te koken. Toch wel erg prettig, en rond etenstijd is het dan ook spitsuur daar.

Het campertje zelf is erg wennen. Vooraf hadden we gedacht dat de afwezigheid van een toilet een probleem zou worden, maar dat is het niet. Die zijn overal schoon.  Het is meer de indeling. Het koelkastje, een fles melk en wat bier en hij zit vol, bevindt zich op de grond, net als de andere kastjes. Niet erg makkelijk voor iemand die rugklachten heeft. Met enige jaloezie zagen we gisteren op internet de camper die  broertje René volgend jaar in Amerika heeft, 10 meter lang, met mega veel  leef- en bergruimte.

Wat hebben we gedaan tot nu toe ? We hebben nog niet heel veel kilometers gereden. Donderdag zijn we naar Kuranda geweest. Een mooie route, prachtig gebied.  Erik heeft zijn eerste souvenir gescoord, een boemerang. Vrijdag zijn we vertrokken naar Port Douglas, waar we een camping vonden op loopafstand van strand en centrum. Omdat we al een hele week getrouwd waren, hebben we dit ’s avonds gevierd met een etentje.  De barramundi is hier dé vis om te eten, en hij is heerlijk.  Het was de bedoeling om zaterdag naar het Great Barrier Reef te gaan om te snorkelen en te duiken, maar toen we informeerden werd ons dat afgeraden vanwege de harde wind. Het is zo’n twee uur varen, en dat zou geen pretje zijn. Daarom onze planning maar omgegooid en besloten de volgende dag naar Cape Tribulation te rijden, door Daintree National Park, een van de oudste regenwouden ter wereld. Het was echt prachtig, maar deed helaas zijn naam eer aan, het kwam echt met bakken naar beneden. Erg jammer, want we waren van plan naar een camping te gaan die een mooie ligging aan het strand had, maar toch maar besloten terug te rijden naar Port Douglas. Bij de camping geïnformeerd naar de weersverwachtingen. Temperaturen goed, tussen de 25 en 29 graden, en zon afgewisseld met regenbuien. Er schijnt in jaren niet zoveel meer gevallen te zijn dan nu, hebben wij weer. Maar niettemin, hier rijden met regen is nog altijd beter dan met een zonnetje in de file staan op de A15 !

Ondanks dat er ook de komende dagen veel wind op zee wordt verwacht, gaan we voor morgen toch een duik/snorkeltocht boeken. Enige aanpassing is dat Erik alleen gaat, omdat Mirjam weinig zin heeft de hele dag over de railing te hangen. Bij de ferry vorig jaar in New York werd ze al zeeziek toen we net  5 meter van de kade waren bij windkracht 2, dus uren op open water varen met harde wind is niet haar idee van een geslaagde dag. Tsja, een watje………

We blijven het leuk vinden om jullie berichtjes te lezen, en willen natuurlijk op de hoogte blijven van alle belangrijke nieuwtjes, roddels en andere interessante dingen.

Mir: het was eerst uitkleden en spelden eruit voor het enveloppen openen, dus je begrijpt, dat was zo gebeurd.

HannaH; blij te lezen dat het iets beter met je gaat. Zeg tegen Carlijn dat ze echt geen campertje moet huren hier, maar gewoon net als alle andere jonkies in een hostel moet gaan. Oplevering januari had ik wel verwacht, maar ben er niet echt blij mee. Drie maanden niks doen en dan gelijk zo’n megaklus. Pffffffffff, snel een vakantie erachter aan plannen, hahaha !

Jan en Jacky; we kunnen het mis hebben, maar dat idee van die 200 enveloppen kwam vast van jullie, haha. We zijn er even mee bezig geweest, maar ook daarbij werd geduld uiteindelijk beloond. We komen in Adelaide, dus als we in de buurt zijn nemen we even in kijkje in de geboorteplaats.

Tot zover voor vandaag, over een paar dagen verschijnt ons volgende berichtje wel weer.

1. Ellen:
    3 oktober 2010
    Hoi Mir en Eric, even een berichtje van de vrouw van de fotograaf! Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Mir, waarom ga je niet mee op de boot toch geen primatour tabletjes mee genomen? Helpen echt hoor! Veel plezier nog! Groetjes Ellen en Rob
  2. dieuw:
    4 oktober 2010
    Hallo lieve schatten, leuke pen, Mir en harstikke leuke foto,s. gelukkig dat je emmertje meevalt, anders krijgt Er weer op zijn kop.Ik vertrek 13 oktober naar Sicilie, dus dans ik weer met een ticket in mijn zak. Neem deze reis nassi en bami mee, wat zullen ze blij met me zijn in het vliegtuig. Hou vol dat schrijvenm ik blijf benieuwd. kus Dieuw
  3. Ilona Deltenre:
    5 oktober 2010
    Jongens wat een leuke berichten krijgen we toch,
    heerlijk om zo te genieten. We zijn iedere keer weer reuze benieuwd wat jullie weer beleefd hebben.
    We komen zeker wel 2 weken logeren om de foto's te bekijken, gezellig toch, we zullen de andere lammetjes ook gelijk meenemen.
    Het is hier lekker herfstweer, 20 gr. en een zonnetje, toch ook niet verkeerd.
    Kijken jullie wel een beetje uit voor al die skippy's?
    Groetjes van Koos en Ilona
  4. Myra Tak:
    6 oktober 2010
    In het donker niet mogen rijden???
    Hebben de auto's daar in Australie geen koplampen?

Leuk om te lezen en mooie foto's!

Ik heb alleen nog geen huisblog gevonden ;-)

Groetjes Myra
  5. Mirjam:
    6 oktober 2010
    Hoi Erik en Mirjam

Mir wat kan je toch leuke verhalen schrijven en ook erge leuke foto's maken!!

Vind jullie campertje erg lief en knus! Zaterdag gaan we voor mijn verjaardag lekker eten bij de argentijn. Heb er zin in!!

Jullie nog heeeel veeeel plezier en tot snel....

Liefs en kusjes Mirjam