Grenzen verleggen

10 oktober 2010 - Townsville, Australië

Soms moet je in het leven, en dus ook op vakantie, je grenzen verleggen. Dat is precies wat wij gisterenavond hebben gedaan. We hebben langere tijd doorgebracht in een….MacDonalds  (of all places)! Met maar 1 reden, de gratis internetverbinding. Helaas is internet maar op een klein deel van de campings gratis, en omdat we gisteren echt een aantal dingen op moesten zoeken voor onze volgende bestemming, moesten we een andere manier vinden. En toegegeven, sommige dingen vielen mee. Zo zat er een apart McCafe bij, waar ze zelfs echt lekkere koffie hadden. Verder was het net zo’n verschrikking als gedacht, laten we het zo zeggen;  als iemand een verborgen kinderwens zou hebben, ben je daar naar een uurtje Mac volledig van genezen . Is het toeval dat de mensen die daar komen de meest onhandelbare en luidruchtige kinderen hebben ?

Maar goed, wat hebben we de laatste dagen gedaan ? Een combinatie van veel zien en luieren. We hebben twee dagen door de Atherton Tablelands getoerd, een prachtig gebied met deels akkerbouw, deels regenwoud. We hebben de nodige dingen geproefd, zoals tig smaken pinda’s, wat yoghurt en kaasjes (haalt  het toch echt niet bij de Hollandse kaas) en hebben bij een koffieplantage het eigen brouwsel gedronken wat weer wel erg lekker was. De dag erna bestond uit een dagje natuur, we hebben wat watervallen bezocht bij Millaa Millaa, waar we onze eerste serieuze hagedis hebben gezien, en hebben een wandeling door het regenwoud gemaakt waar je 15 meter boven de grond op walkway’s loopt waardoor je mooie uitzichten hebt.

We hebben de Tablelands inmiddels verlaten en zijn weer terug naar de kust gereden, waar we twee nachten bij het strand van Mission Beach hebben overnacht. Hier hebben we onze eerste echt luie dag gehad, en is de camper niet van z’n plek afgeweest.  De temperatuur is nog steeds hoog, gemiddeld rond de 30 graden, met regelmatig een regenbui. Gelukkig meestal ’s nachts, of net op een moment dat we aan het rijden zijn, dus hebben we daar geen last van. Het is wel vaak bewolkt, maar dat is eigenlijk wel zo prettig, als de zon doorbreekt is het vaak niet uit te houden.  Het ziet er alleen op de foto’s niet zo gezellig uit, die donkere luchten.

Na een dagje luieren was het weer tijd om verder te gaan, en zijn we  zo’n 240 kilometer verder naar het zuiden gereden, naar de stad Towsville, de op een na grootste stad van de staat Queensland. Daar zijn we nu dus. We hebben een bezoek gebracht aan het Reef HQ, wat het grootste koraalrif aquarium van de wereld zou zijn. Vijftig dollar entree voor twee, en omdat we het lopen te rekken hebben we er een uurtje door weten te brengen, maar wij vonden het echt zonde van ons geld. Zo kom je er vanzelf achter dat de Australiërs sommige dingen wel erg opblazen; alles is de nr 1 attractie, alle campings en attracties zijn awardwinning. Zo waren we van de week naar een stadje die op een of andere erfgoed lijst staat, om er vervolgens maar vijf gebouwtjes te ontdekken met behoorlijk achterstallig onderhoud, wat we in Nederland onbewoonbaar zouden noemen. Erik zou er een leuke klus aan hebben zeg maar.

Gisteren op internet alvast onze volgende bestemming bekeken, vandaag rijden we ongeveer 270 kilometer naar Airlie Beach, het vertrekpunt voor excursies naar de Whitsunday Islands. We twijfelen nog of we een dagtocht gaan doen waarbij we wat eilandjes gaan bezoeken (waaronder Whiteheaven Beach, dat tot de mooiste stranden ter wereld behoort) of dat we weer gaan snorkelen, misschien in combinatie met een helicoptervlucht over het Great Barrier Reef. Ligt ook een beetje aan de weersverwachtingen.

Verder gaat alles eigenlijk wel z’n gangetje. Het is telkens lastig te bedenken wat nou weer te eten, want ondanks een uitgebreide campingkeuken blijft het toch behelpen. Dus de ene keer staan we wat kipfilet te grillen, dan weer is het een pasta, en iets van een thaise curry staat regelmatig op het menu. Lekker makkelijk te roerbakken. Wat erg jammer is, is dat het idee van een maaltijdsalade of stoommaaltijden zoals van AH hier nog niet doorgedrongen is. Zou ons leven een stuk makkelijker maken ! Wel zagen we vandaag in de supermarkt een “ Hollands” vak. Met ontbijtkoek, beschuitjes, stroopwafels en hagelslag. In dat laatste kreeg Mirjam spontaan trek, maar ze kon zich beheersen. Het zou wel heel vreemd zijn 5 dollar te betalen voor een klein zakje hagelslag, terwijl ze dat thuis al jaren niet meer gegeten heeft !

Tot slot nog een aantal wist-je-datjes. Wist je dat:

- je in Australie echt ieders " mate" bent ?

- een sixpack bier hier net zoveel kost als bij ons een heel krat ?

- de kans hierdoor klein is dat Erik met een bierbuik terug  komt ?

- het niet te doen is eieren te bakken in een pan zonder anti-aanbaklaag ?

- wij dankzij de factor 30 nog steeds bleekscheten zijn ?

- andere Mir vandaag jarig is en wij haar van harte feliciteren ? Dikke kus !

- de mannen hier veel minder teenslippers dragen dan bv in Azie ?

- Mirjam hier erg blij mee is ?

- Mirjam nieuwsgierig is naar de nieuwtjes van Fred die hij niet op deze blog wil zetten ?

- hij daarom bij HannaH ons prive mailadres kan vragen zodat ie het kwijt kan ?

- Tini onze honger naar (boulevard) nieuws helemaal begrepen heeft ?

- we schrokken van haar bericht over Antonie Kamerling ?

- we ook schrokken dat we vrienden hebben die op internet durven te vertellen dat ze naar pipodorp gaan ? hihi grapje, hoe was het ?

- we Elfenraus wel bij ons hebben, maar het nog niet hebben gespeeld ?

- we hiervoor volgende keer gewoon Eef en Tini meenemen ?

- ook onze andere kaartvriendjes missen ?

- Erik benieuwd is of collega Rob het zweet al op zijn voorhoofd heeft staan ?

- Onze drie maanden verlof wel nodig zijn om al Robs onderkinnen weg te krijgen ?

- we benieuwd zijn of Yilva al weet waarvoor ze gaat kiezen ?

- we nog nieuwsgieriger zijn waar Jarl zijn vakantie volgende maand door gaat brengen ?

Tot de volgende keer ! Groetjes van ons………

1. Hester Keukens:
    10 oktober 2010
    Hey bleekscheetjes!
    Geeft niks dat jullie niet al te bruin worden, anders steken jullie veel te veel af als jullie eindelijk weer eens een keer jullie gezicht in NL laten zien! Gek he, hoe je elders opeens naar dingen kan verlangen, die je thuis nooit eet, dat heb ik nou ook altijd.
    Ik geniet volop van jullie verhalen, net alsof ik er zelf ook een beetje van zie.
    Groetjes, Hester
  2. Jan:
    10 oktober 2010
    He mate's

Hier op de Staringhof gaat alles gewoon z'n gangetje.
    We hebben nog steeds redelijk lekker weer, maar ja dat is niet te vergelijken met wat jullie hebben.
    Die helicopter vlucht over Great Barrier Reef lijkt me onwijs gaaf.
    Jullie reizen wat af zeg al die kilometers op een dag maar ja.. jullie zien wel geweldig veel.
    Wij hebben ook al onze volgende vakantie geboekt, we gaan in feb. naar Thailand. Vluchten naar Bangkok zijn geboekt de rest moeten we nog boeken.
    Misschien hebben jullie nog tips!!

Nog heel veel fun.
    Groetjes Jacky
  3. yilva:
    11 oktober 2010
    Hidiho Mates, 15 meter boven de grond; mirjam ik ben trots op je. Ik snap nu ook de titel of sloeg dat op de mac donalds hahaha. de natuurfotos zien er prachtig uit. Ik weet niet zeker wat je bedoeld met kiezen maar ik neem aan over wat ik met mijn vakantie wil gaan doen; ik ben er nog steeds vrij zeker van dat ik in maart met een groepsreis naar India ga maar stiekem wil ik ook wel erg graag met Jarl mee want zijn reis is erg leuk. Details verteld hij zo zelf wel. Erik hoe was het duiken, veel gezien??? liefs Yilva
  4. yilva:
    11 oktober 2010
    He vakantiegangers !
    ziet er gaaf uit heb besloten om ook even "lang te wippen" nee hoor geintje, ben aan het aftellen voor
    thailand en cambodja. Ga met de trein en bus naar de cambodja battambang,pohn pen siem,reap,bankok,kanchaburi (dead railway/river kwai). in kanchaburi is een festival bezig als ik er ben Sun-et-lumier festival, en in pohn pehn het water festival.Heb er veel zin in ga van 18 Nov tm 4 dec.
    veel plezier !!!
    Jarl

ben zoals je weet
  5. Martine:
    20 oktober 2010
    Hey mates!

Even een korte reactie op bovenstaand verhaaltje;

Als ouder van 2 super luisterende, rustige, voorbeeldige kinderen kan ik uit ervaring zeggen dat een uitje naar Mac donalds altijd een feest is. De kinderen zijn zo blij en uitgelaten dat ze daar alles eruit gooien!
    Tess "wat wil jij eten" "ik wil patatjes en een frikandelletje!!" tja...