Sydney en de Blue Mountains

5 november 2010 - Mittagong, Australië

Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen…….het weer heeft een complete omslag gemaakt. Meldden we in onze laatste blog afgelopen zondag nog dat het heerlijk weer was, dat was vanaf maandag voorbij. Toen werd het al frisser en kwam de bewolking, en dinsdag was de dag dat we voor het eerst onze lange broeken aan moesten. En dan ook nog gelijk met vesten en regenjassen. Tsja, het was voorspeld maar we wilden het niet geloven.

Zondagmiddag zijn we aangekomen op de camping in Sydney, waar we drie nachten zijn gebleven. Maandagochtend was het dan zover, op een paar honderd meter van de camping stapten we op de trein en ruim 20 minuten later stonden we in hartje Sydney ! Toch altijd weer vreemd om die iconen te zien die je op tv en zo altijd voorbij ziet komen, zoals de harbour bridge en het Opera House. Het weer zat niet echt mee, het was erg bewolkt wat ook wel op de foto’s te zien is. Een “ bridgewalk”  had daarom weinig nut, maar behalve om het weer vonden we het ook te prijzig, 188 dollar per persoon om over de bogen van de brug te mogen lopen. Schandalig duur, maar toen we even snel telde zagen we al 42 mensen lopen en dat gaat de hele dag door. Big business dus. We hebben de hele dag door de stad geslenterd, hebben het lekkerste ontbijt tot nu toe op, lekker geluncht,  en toen het rond vijf uur dan toch echt begon te regenen zijn we terug gegaan naar de camping. De camping lag in een natuurpark, dus er bestond natuurlijk de kans dat we wat dieren tegen zouden komen. En ja hoor, bij het afwassen eindelijk onze eerste possum gezien, een soort van buideldier. Wij snel de fotocamera gepakt,maar het bleek dat we hem niet achterna liepen, hij begon ons te achtervolgen  tot onze camper toe. Dat was nou ook weer niet de bedoeling, het blijft toch een wild beest met scherpe tanden.

Toen we dinsdagochtend wakker werden regende het nog steeds, en hadden we al het plan om onze tweede dag Sydney maar uit te stellen. Gelukkig werd het rond half 9 droog, en zijn we toch weer naar de stad gegaan. En jawel, dit was de eerste dag dat onze spijkerbroeken tevoorschijn moesten komen (en sinds die dag zijn de korte broeken en zomerjurkjes ook niet meer gebruikt). Het was bewolkt, en de temperatuur was inmiddels ook gedaald naar ongeveer 19 graden. Best wel fris. We hebben o.a. het Queen Victoria Building uitgebreid bekeken, niet voor de winkels die er in zitten maar het is een prachtig gebouw met veel oude details. Het was ook de dag van de Melbourne Cup, dat hier in het gokgrage Australië massaal gevolgd wordt. Alle cafés en restaurants zaten vol, grote tv-schermen, mannen in pak en dames helemaal op netjes compleet met hoedjes, erg grappig om te zien. Vanaf een uur of twee begon het te regenen en dat is niet meer gestopt. Ondanks de twee open geritste slaapzakken hadden we het ’s nachts toch behoorlijk koud. We zijn dan wel op huwelijksreis, maar ook al tien jaar samen, hihi.

Toen we woensdagochtend wakker werden, was er een strakblauwe lucht en een zonnetje. Nog niet superwarm, maar we werden er al helemaal blij van en dachten dat het allemaal weer goed zou komen. We vertrokken die ochtend richting de Blue Mountains, een groot natuurgebied op ongeveer 2 uur rijden van Sydney, en dan zou een zonnetje welkom zijn. Omdat we wisten dat het daar wel een stuk frisser kan zijn, hebben we eerst nog wel even een extra dekbed gekocht. Geen tweede nacht kou lijden natuurlijk ! Bij aankomst in de Blue Mountains was het nog steeds mooi weer, en zijn we na het inchecken op de camping in Blackheath gelijk doorgereden naar Grovers Leap waar je een mooi uitzichtpunt hebt. Het was inderdaad echt prachtig, een enorm uitgestrekt natuurgebied, watervallen, en ander moois. We zijn een stuk naar beneden gelopen en hebben daar in het zonnetje zitten genieten. Daarna in het dorp door “ mainstreet”  gelopen, de plaatselijke antiekwinkel bezocht en koffie gedronken. De volgende dag zouden we de Blue Mountains verder in het volgende dorp, Katoomba, gaan bekijken. Helaas, donderdag was het mooie weer alweer voorbij, en zat het potdicht van de mist wat later over ging in regen. En koud ! Het kwam niet boven de 14 graden uit, en dan wordt kamperen toch wel wat minder leuk zeg maar. Daarom maar een beetje de dorpjes verkend, met name Katoomba barst van de antiekshops. Je wordt er gewoon hebberig van, maar goed dat we ooit besloten hebben niets te verzamelen want we zouden compleet door slaan ! We hebben wel de plaatselijke koffieshopjes ontdekt, en hebben ons tegoed gedaan aan onze andere verslaving; gebak. Dat is hier echt zo lekker ! Daarbij hebben we ook nog eens de behoefte om alles te proberen, en dat is op deze koude, natte dag goed gelukt zeg maar. De warme rabarber-appelkruimeltaart met warme rabarbersaus en dungeklopte room was echt goddelijk. Het avondeten hebben we maar overgeslagen.

Vanmorgen werden we wakker in de hoop dat het weer opgeklaard zou zijn, maar nee, de mist was dan wel voor een deel weg, maar nog steeds behoorlijk koud en nat. Men zou bijna in de verleiding komen om een paar van die lelijke Uggs te kopen, die hier werkelijk op iedere straathoek in alle kleuren en modellen te vinden zijn tegen prijzen die een stuk lager liggen dan bij ons. Toch zie je er hier niet veel mensen mee lopen, tot nu toe in zes weken tijd twee mannen (!) mee gezien en meer niet. Toch nog even naar een uitzichtpunt gereden, maar snel weer naar de camper en de kachel hoog. In eerste instantie waren we van plan na de Blue Mountains nog een dag terug te gaan naar Sydney, maar eigenlijk hadden we dat wel gezien. De stad is een stuk kleiner dan we hadden gedacht, en natuurlijk hadden we ons best nog wel kunnen vermaken, maar we hadden niet het idee dat we echt nog bepaalde dingen moesten zien. We zijn uit de Blue Mountains vertrokken en naar de Southern Highlands gereden, ongeveer 180 kilometer rijden, iets zuidelijker maar helaas net zo koud. Toen we vanmiddag op de camping kwamen vertelde de vrouw dat het in 10 jaar niet zo slecht was geweest, dat ze hier een grote droogte hebben gehad en blij zijn met de regen. Oke, dat je hier nu ook met dikke jassen moet lopen nemen zij op de koop toe, maar wij vinden het toch wel minder. Net op internet gekeken naar de verwachtingen, de komende twee tot drie dagen blijft het koud, daarna zal het langzaam wat warmer worden.

Op dit moment lopen we ongeveer een week voor op ons “ schema”, dat we in hoofdlijnen hadden gemaakt om de tijdsplanning een beetje in de gaten te houden. We bedachten vandaag om dan toch misschien naar Tasmanie over te varen voor een dag of vijf/zes. Net gekeken naar de ferry, helaas zit ie voor auto’s met onze hoogte al tot 20 november vol. Best wel balen, want het schijnt erg mooi te zijn. We checken de komende dagen gewoon regelmatig hun site of rijden anders even langs zodra we in Melbourne zijn, misschien zijn er nog afzeggers ! We begrijpen sowieso niet dat het vol kan zijn, want het kost ongeveer 500 dollar om met de auto en twee personen heen en weer te varen, en nee, dan hebben we geen cabine voor de nacht maar alleen twee stoelen !

Onze week dus kort samengevat: Sydney was erg leuk om te bekijken, goeie sfeer, mooie gebouwen, lekker eten. Ook apart om te zien dat overal, zowel in de steden als dorpen, de kerstsfeer begint te komen, terwijl de lammetjes in de wei staan, de bloesem er is, kortom alles wat voor ons samenhangt met de lente. De dag in de Blue Mountains dat we mooi weer hadden was het er schitterend, we hebben leuke dorpjes bezocht  maar verder was het een week van veel kouder weer en regen. Hopelijk slaat het snel weer om naar wat we hadden……

Youri,  van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een gezellige dag gewenst dit weekend !

Carin, gewoon de datum van dat feest ruim van tevoren melden en dan zorgen wij dat we er allemaal zijn ! Blij dat de didgereedoo er is, erg vreemd dat de jurk na zes weken nog steeds niet klaar is.

Yilva, hoe staat het met het daten ? Nog steeds dezelfde ?

René, lukt het ?

Buurtjes, hoe is het op ons hofje ?

Normaal zetten we op onze blog altijd wat we die week hebben gedaan, waar we zijn geweest, wat we hebben gezien etc. De meer dagelijkse dingen, maar ook dingen die ons opvallen, irriteren, we merkwaardig vinden etcetera, daar komen we eigenlijk nooit aan toe. Daar gaan we binnenkort maar eens een blog over schrijven. Dus…….mocht je nog ergens benieuwd naar zijn, we horen het graag !

Groetjes van ons uit een koel en nat Australië.

1. Charles De Meulemeester:
    5 november 2010
    Hoi, het is stilletjes in de straat de afrikaantjes zijn nu echt op en de meneer uit Blaricum zie ik ook niet meer alleen zijn vrouw met "'zonnenbril'"!!
    Nadine van Chris heeft een miskraam gehad ze was 10 weken,ja dat was best wel heel sneu.
    10 is 3 weken geleden bij een nieuwe werkgever begonnen Lips textiel en ze heeft het heel goed naar haar zin.
    We vinden de verslagen fantastisch die jullie ons voor toveren.
    Het is hier ook klootjes weer!!!
    De groetjes, 10 en Charles en nog heeeeel veeeeel plezier en geniet er maar lekker van.(ik vind de tijd wel heel snel gaan, maar dat zullen jullie ook wel hebben)
    Doeiiiiiii
  2. Hans en Carin:
    5 november 2010
    Weer Australie ben bezig voor jullie uit te rijden.Weer is opvallend ene uur zit in de zon het andere uur moet ik me weer omkleden.Kan het ene moment zwemmen en dan weer na een kwartier schaatsen.Hem op dit moment een camper met aanhangwagen paraplu's , ponchos , zonnencreme ,zwemkleding te gek om op te noemen vooral richting Melbourne moet ik mij om de vijf minuten omkleden.Tasmanie schijnt helemaal te gek te zijn althans wat het weer aangaat voor mij persoonlijk is het alleen maar genieten ben onderweg naar Alice Springs up date volgt . Piet
  3. Hans en Carin:
    5 november 2010
    halloooo iek bin die Turkse mieneer van stomerij.Vandaag kwam ien mievrouw voor pak en troouwjoerk.Pak hangt schoon in rek mievroouw zegt tegen mei noe bin iek het zat volgende week jurk of anders mievrouuw loop naar polisie voor doen angiefte.Mievroouw zeggen tegen mei jij stop miet trowjoerk pool en geve mei die joerk.Tjonge tjonge wat was die mevrouw boos op mei.Iek nu gauw bellen naar die Turkei
  4. Marianne:
    11 november 2010
    Erik, kom je nou al terug?!? Rob gaat nu ook 2 weken weg, het is dan veel te stil hier! Het is met werk ook rustig, dus ik verveel me nu ik ook niet meer met jou kan praten over Grenzeloos Verliefd enzo. Maar goed, nog 8 weken... Geniet er nog (even) van! Groetjes!!
  5. yilva:
    13 november 2010
    Hoi vakantiegangers, een heel zielig berichtje uit schiedam ik ben omringend door mensen die maar op vakantie gaan. Jarl vertrekt a.s. donderdag naar Thailand en Cambodja en Cor volgende maand naar Amerika.Ik laat het er niet bij zitten en heb een weekend London geboekt om Oud en Nieuw met mijn vrienden te gaan vieren. Julie fotos en verhalen zijn prachtig, het geeft toch een beetje vakantie gevoel. Geniet er nog maar lekker van.