Dag 4: Arches en kwartjes πŸ’°

25 mei 2018 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Ondanks dat ik echt geen ochtendmens ben ging de wekker vanmorgen al om 5 uur, en ik kwam er nog gelijk uit ook! Maar met een goede reden: we willen heel graag de wandelroute naar Delicate Arch doen in Arches National Park. Omdat de temperatuur hier na zonsopgang al snel oploopt, het vandaag tegen de 40 graden wordt en de route volledig in de zon ligt, willen we hem vroeg doen. De wandeling is slechts 5 kilometer maar door de steile klimmen die erin zitten staat ie hier als "zwaar" vermeld met een verwachte wandeltijd van 2 tot 3 uur. Steil, warmte, smalle richels....lijkt mij uitermate geschikt voor mijn getrainde lichaam πŸ’ͺπŸ˜‚. Andere reden waarom zo vroeg is door de drukte. Memorial Day komt er aan, een belangrijke feest- en gedenkdag voor de gestorven soldaten, en dat betekent een paar vrije dagen. Iedereen zoekt dan bij voorkeur de natuur op, waardoor het hier overal megadruk is (denk aan Ikea op 2e paasdag en dat 6x zo erg). Gisteren zagen we rond half 1 's middags al borden dat Arches dicht ging ivm de drukte.

Zodoende reden we rond half 6 de camping al af, om na 10 minuten alweer terug te moeten omdat ik het fototoestel vergeten ben. Ik mag dan misschien wel vroeg op zijn, maar eigenlijk heb je nog niks aan me πŸ™„. Camera opgehaald en om 6 uur rijden we Arches in. We parkeren de auto, pakken onze spullen en beginnen vol verwachting. Nog geen kwartier later moet ik al aan de beademing. OkΓ©, ik wist dat het pittig zou worden, maar zo?
Erik is heel geduldig, blijft regelmatig wachten terwijl ik mijn slakkenspoor trek en voorziet me af en toe van de hoognodige water. Nadat de grote klimstukken achter de rug zijn en mijn longen weer normaal aanvoelen, kan ik van de omgeving genieten. Het is een prachtige wandeling, we lopen de laatste 200 meter over een smalle richel omhoog, draaien naar rechts en opeens doemt ie op.....Delicate Arch 😍! Een enorme natuurlijke boog die het symbool van de staat Utah is (staat onder andere ook op de nummerborden). We hebben er al tig foto's van gezien, maar zo in het echt is het toch nog wel heel indrukwekkend!
We maken een paar foto's (Ik vermoed dat die ene boog er nu 40 keer op staat 😏), we gaan zitten en genieten van de stilte en het mooie uitzicht, een perfecte plek voor het ochtendfruit. Na zo'n drie kwartier staan we op voor de wandeling terug. Naar beneden is toch echt fijner lopen, en ik had meelij met de mensen die nu nog gingen starten in de inmiddels behoorlijke warmte. Na een bezoekje aan die walgelijke pit-toiletten die je al van een flinke afstand ruikt, besluiten we nog een korte wandeling te doen naar Double Arch, doen we de hele drive en stappen bij de viewpoints uit. Lekker lui dus, de andere grote wandelingen hebben we in 2004 al gedaan. Rond het middaguur houden we het voor gezien en rijden we naar het stadje voor een bak koffie, doen wat boodschappen en tanken de auto vol. Terug op de camping doen we een was, en pakken alvast onze spullen in. Onze drie dagen in Moab zitten er bijna op. We hebben er ontzettend van genoten, en vermoeden dat we hier ooit nog wel een keer terugkomen.

Morgen wordt één van onze langste reisdagen; we rijden ruim 760 kilometer naar Jackson in de staat Wyoming waar we 2 nachten blijven voor Grand Teton National Park. We gaan van veel rode rotsen naar bergen, bomen en meren. Leuke afwisseling, helaas geldt dat ook voor het weer. Is het hier bijna 40 graden en onbewolkt, de komende week zitten we in soms max 11 graden overdag ('s nachts vriest het nog) maar vervelender.....er wordt voor de hele week veel regen en onweer verwacht met heel weinig kans op zon πŸ˜”. We gaan zo dus maar genieten van de laatste bbq, lekker gemarineerde kip met een grote salade en daarna ga ik mijn schietgebedjes doen πŸ™πŸ€ž zodat het in ieder geval wat droger wordt dan nu voorspeld!

Eef; tot vanmorgen hadden we nog maar 1 kwartje, ik ga die 25 van jou nooit halen! Gelukkig hebben we onze verzameling vandaag wel wat aan kunnen vullen. Erik ging even wisselen voor kwartjes voor de wasmachine, en in plaats van met 10 kwartjes kwam hij terug met voor 10 dollar aan kwartjes 🀣. Ik vermoed toch echt dat ie het expres deed 😁! Maar het heeft er wel weer een paar opgeleverd, we staan nu op 9 stuks πŸ‘!

Fijn weekend allemaal en tot de volgende blog πŸ‘‹

1. Martine:
    26 mei 2018
    Wat een super dag weer! Alleen door jouw schrijven al krijg ik weer enorme behoefte om ook terug naar Moab te willen (delicate archπŸ‘Œ) Terwijl ik ook heel benieuwd ben naar Jackson & grand teton! Ik ga voor goed weer voor jullie duimen & hoop dat je WiFi hebt!
    Zo handig die quarter machines, zijn net gokautomatenπŸ˜‰