Dag 11, 12, 13 en 14; noodweer, oom agent, Mount Rushmore en de Rocky Mountains

4 juni 2018 - Estes Park, Colorado, Verenigde Staten

De afgelopen dagen weinig puf voor verhaaltjes gehad, dus hier een update van de laatste vier dagen! Vrijdagochtend rond 6 uur zijn we vertrokken uit Yellowstone voor weer een lange reisdag, 765 kilometer naar Mount Rushmore in de staat South Dakota. Het lag niet echt op onze route, maar onder het mom "we komen hier wellicht niet meer in de buurt dus is het nu of nooit", rijden we er zo'n 430 kilometer voor om 😏. Na 2 uurtjes ontbijten we in hotel Irma in Cody, gebouwd door Buffalo Bill in 1902 en volop Western style 🤠. De eerste keer deze vakantie dat we echt buiten de deur ontbijten, dus we kiezen alletwee voor het buffet en gaan helemaal los, lunchen is ook niet meer nodig 😄! We rijden verder en rijden door mooi bergachtig gebied. De zon verdwijnt en maakt plaats voor regen, maar zodra we op de snelweg rijden wordt het opeens wel erg donker. We zien onweer in de verte, het begint wat te waaien en boven de weg verschijnen waarschuwingen; zware onweersbuien en gevaar voor omwaaien 😲. We zien het niet zo somber in, we zijn wel wat gewend met de Hollandse herfstbuien....denken we. En dan wordt het écht slecht! Regen, hagel, zware onweer en een stevige wind. We rijden zo'n beetje stapvoets en hebben amper meer dan een paar meter zicht, eigenlijk onverantwoord om te blijven rijden maar aangezien iedereen blijft rijden, lijkt het ons nóg gevaarlijker om als enige op de vluchtstrook te gaan staan 🤔. De ellende duurt een half uurtje en dan opeens klaart het weer op. 😤 dat was pittig! 's avonds op het journaal zien we hoe slecht het echt geweest was, zware buien met mega hagelstenen, overstromingen en 11 tornado's trokken over hetzelfde gebied. We hebben dus eigenlijk nog geluk gehad!

In de middag rijden we op een highway door een stadje en opeens gaat Erik naar de kant. Uuuhh...wat is er Eer? Politie Mir, we worden aangehouden! En geloof me...dat is toch best spannend 😳! We reden te hard (wat een verrassing 🙄), 40 waar we 30 mochten, en oom agent keek er behoorlijk serieus bij. Rijbewijs en papieren werden meegenomen en inmiddels was er een tweede politieauto gearriveerd. Na wat overleg kwam de tweede agent aan mijn kant een praatje maken. Hij had gezien dat we uit Nederland kwamen en vond dat wel interessant; zijn vrouw kwam toevallig uit Polen! Oké, gewoon leuk meepraten dan maar en net doen of dat best bij elkaar in de buurt ligt 😆. Het werkte blijkbaar, want we zijn er met een waarschuwing vanaf gekomen! We rijden snel door naar ons hotel in Keystone.

De volgende dag gaan we 's ochtends naar Mount Rushmore. We vinden het eigenlijk nog leuker dan gedacht, toch apart om die hoofden in de rotsen te zien. We zijn er ongeveer anderhalf uur, kopen wat souveniers en rijden richting Custer. Onderweg komem we nog langs het Crazy horse beeld, van die indiaan waar ze al tig jaar mee bezig zijn om ook in de rotsen uit te hakken. We nemen alleen snel een foto. In Custer lopen we een uurtje door de hoofdstraat, leuk stadje.
Daarna rijden we verder naar Cheyenne. We kunnen door de staat Wyoming rijden, of door Nebraska. Omdat we in die laatste nog nooit zijn geweest, doen we dat. Wat een verschrikking daar zeg! We rijden uren zonder amper wat tegen te komen, en komen door een dorp waarvan het lijkt of iedereen daar van de één op de andere dag verdwenen is! Ik begrijp het, zou het ook doen 😁, maar het geeft toch wel een Twin Peaks gevoel. We zien verder vooral héél veel gras, rijden merkwaardig genoeg bijna over een behoorlijk grote schildpad (?), en zijn héél blij als we eindelijk in Cheyenne aankomen. Dit is voor ons eigenlijk niets anders dan een tussenstop onderweg naar de Rocky Mountains, maar toch blijkt het een leuke stad te zijn.

De Rockies dus....we hebben twee nachten een leuk hotel in Estes Park, een super toeristische stad op ongeveer 3 kilometer van de ingang van het park. We zijn vandaag de hele dag in de Rocky Mountains geweest en wat is het hier mooi 🤩! We zijn begonnen met een 5 kilometer lange wandeling naar 3 meren, met behoorlijk hoogteverschil, glibberen door de sneeuw, maar prachtige uitzichten. Daarna de Trail Ridge Road gereden, de hoogst gelegen weg van Amerika op ruim 3700 meter hoogte. We hebben elks en bighorn sheeps gezien, en genoten van onze laatste dag in de natuur. Morgen vertrekken we naar Denver voor de laatste twee dagen. Héérlijk om weer naar een grote stad te gaan, we hebben er zin in en kijken ook uit naar onze eerste Airbnb ervaring! Hierna nog één blog en dan zit het er weer op, vrijdag zijn we weer thuis. Bij de katten....ook fijn 😊.

1. Martine:
    5 juni 2018
    Wat een avonturen. Ik geniet ervan!!
    En de foto's zijn ook prachtig. Ik zou er bijna ook heen willen😁
    Geniet nog even van je laatste daagjes & tot snel😘
  2. Roxana Wiedeman Moyano:
    Wat een geweldige vakantie! Nog heel veel plezier! Xx
  3. Ilona Deltenre:
    5 juni 2018
    Wat een geweldig verhaal weer. Superleuk om jullie belevenissen zo mee te lezen.
  4. Pauline:
    5 juni 2018
    Superleuk om te lezen 😀 En je maakt nog eens wat mee zo😉
  5. Liesbeth:
    Prachtige reis! Ik ben helemaal NIET jaloers. 🤭😘😘😘