Dag 7, 8, 9 en 10; Yellowstone National Park

1 juni 2018 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

….”Yellowstone Mir, dáár moet je echt naartoe, het meest bijzondere park wat ik ooit heb gezien!”. Dat zei mijn oudste broer, toevallig ook Eric genaamd, jaren geleden toen hij net terug was van zijn vakantie naar Amerika. Behalve Yellowstone was hij onder andere ook naar Moab en de Rocky Mountains geweest, en hij vond het geweldig! Jammer genoeg was het ook gelijk zijn laatste Amerika-reis; niet heel lang daarna is hij plotseling en vooral veel te jong overleden. Mijn broer gaf helemaal niks om spullen, maar bij het leegruimen van zijn huis vond ik wel een doos met stapels foto’s van zijn vakantie. Eén foto waar hij zelf opstond, en ontelbare van alle rotsen, bergen, riviertjes en ander moois wat ie tegen gekomen was. Zo te zien was mijn verder best nuchtere broer onder de indruk geweest. Op dat moment besloot ik dat ik ooit naar Yellowstone zou gaan!

In de tussentijd zijn we al meerdere keren naar Amerika geweest. Toch heeft het tot nu geduurd om naar Yellowstone te gaan; dit deel van Amerika is best duur om rond te reizen, Yellowstone ligt zo’n beetje in de middle of nowhere en lastig met iets anders te combineren tenzij je lange reisdagen maakt en misschien was ik er ook gewoon nog niet eerder klaar voor. Maar opnieuw krijgen we de les dat het leven onvoorspelbaar is en je dingen die je graag wilt niet uit moet stellen, en omdat dit ook nog eens mijn 10e reis naar dit land is , vond ik dit het goede moment 😊!

Op Memorial day is het dan eindelijk zover 🎉! Via de Grand Tetons, waar we nog een coyote naast de auto zagen, rijden we naar de zuidingang van Yellowstone. Natuurlijk maken we foto’s bij het bord, en daar komen de eerste tranen al! Van blijdschap omdat ik er eindelijk ben, maar ook omdat het gemis nu net even wat groter is dan normaal. Yellowstone is het oudste nationale park van de U.S. en met duizenden vierkante kilometers ook behoorlijk groot. We blijven hier 4 nachten, de eerste nacht in de Old Faithfull Inn (echt dé aanrader voor jouw klanten Martine). Het is een mooi en sfeervol houten hotel, vlak naast het geisergebied. Via de boardwalks zijn er diverse wandelroutes om de geisers en hotsprings te bekijken, en natuurlijk doen we ze allemaal. Toevallig krijgen we een paar grote uitbarstingen te zien.

De dagen daarna slapen we in de Canyon Lodge, niet zo sfeervol als de eerste plek maar wel centraler gelegen en ook goeie kamers. In 4 dagen crossen we honderden kilometers door het park, en zien we bergen en watervallen, bossen en grasweides, riveren en meren, geisers, hotsprings en mudpots. En ook veel wild: bizons, herten, pronghorns, en beren met jongen 😍. We hebben veel geluk gehad met het weer. Op een enkel buitje na was het goed weer, wel de nodige bewolking maar ook regelmatig een lekker zonnetje. Er lag nog best wat sneeuw op de hogere stukken, maar de temperatuur was goed te doen. Geen jassen nodig gehad.

Mijn broer had gelijk….het is een indrukwekkend natuurgebied! Ik ben blij dat we eindelijk geweest zijn. Het was mooi, heel afwisselend, best spannend (met de beren ), soms ontroerend maar vooral bijzonder ❤!

1. Ilona Deltenre:
    2 juni 2018
    Mooi geschreven Mirjam, ik kreeg ook een brok in mijn keel
    Je hebt het eindelijk gedaan, kan niemand je meer afnemen.
  2. Pauline:
    2 juni 2018
    Wat een bijzondere ervaring zeg. Een met een lach en een traan. Prachtig👌
  3. Hanneke:
    2 juni 2018
    Wat prachtig !! Ongelooflijk mooi.
  4. Martine:
    4 juni 2018
    Mooi! Zowel je verhaal als de foto's.
    😍